Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in



Break the Game - Best indiegame in the world









Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Internetportalen lever som affärsidé

19/06 -19 09:22 michael2004

michael2004 Administratör

269 XP 65 inlägg

När internet spred sig över världen i början av 90-talet var det ganska tunt med sajter. Det var mest stora medier, regeringar och teknik som gällde. Men internet växte snabbt och snart dök de första rena internetföretagen startade av framgångsrika entreprenörer upp. Några av dem som först blommade upp var internetportalerna. Det var företag som Yahoo, MSN, torget.se, sverige.nu med flera som hade som affärsidé att samla innehåll på internet.

Vad är en internetportal?
Affärsidén för internetportaler var att göra vårt användande av internet lättare och för att tjäna pengar sålde de reklamplatser till företag som ville synas bland internetanvändare.

Idén var att, som namnet antyder, utgöra en portal för vårt användande av internet. På portalen skulle vi mötas av innehåll som vi skulle kunna intresseras av. Det var lite som en nyhetstidning i maxformat. Där fanns nyheter, väder, underhållning, e-posttjänster, detaljhandelsföretag, recensioner och mycket annat. I stort sett varje internetportal hade också sin egen lilla sökmotor som hjälpte oss att ta oss vidare ut på det stora internet.

Portalerna tappar
I slutet av 90-talet ökar dock innehållet på internet enormt snabbt, den utvecklingen har inte mattats av, och det börjar bli omöjligt för internetportalerna att tjäna sin roll som guide på internet. Det är helt enkelt för mycket bra innehåll därute för att ett enda företag ska kunna organisera det på ett vettigt sätt. Google börjar nu sitt segertåg över världen och med sin hemliga algoritm, som ändras hela tiden, organiserar Google miljoner och åter miljoner sajter över hela världen efter relevans. Det är ett system som bygger på en sajts storlek, tekniska utförande, antal länkar till sajten, antal klick på länkar hos Google och innehållets relevans avseende rubriker och texter som matchar det som människor söker på.

Google blev snart en av de totalt dominerande krafterna på internet och har efter sitt genombrott bara kunnat matchas av de stora sociala medierna i genomslag på internet.

Google har dock en stor nackdel och det är att söktjänsten är full av ren smörja. Sökmotorn manipuleras konstant och det har uppstått en hel industri som bygger just på att manipulera Googles sökresultat till sin egen fördel. Detta kallas för SEO – sökmotoroptimering. Detta har resulterat i att Googles trovärdighet har minskat och det har i många fall blivit svårt att hitta det du söker även om du upprepar och förfinar din sökning.

Kommer internetportalerna göra återtåg?
Med tanke på de kvalitetsproblem som Google har, de sociala nätverken har samma problem men det behandlar vi inte här, så kan det mycket väl finnas en möjlighet för internetportalerna att göra återtåg på internet och återigen bli mycket populära hos användare i det fack som portalen fokuserar på. Det gäller att specialisera sig avseende innehåll för den tid då man kunde organisera hela internet på ett bra sätt är sedan länge över.

En modell som kanske kan fungera för internetportalerna är att ta betalt av alla som vill ha plats i deras index? Det behöver inte vara stora pengar inblandade eftersom väldigt många av de mindre sajtägarna knappast är intresserade av att betala ens en krona för att bli listade, eftersom deras idé är att driva trafik som kommer till dem på grund av felaktiga sökningar.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar